Nieuwe xxl tegelkasten

Home > Portfolio items > Tegelkasten > Nieuwe xxl tegelkasten

Nieuwe xxl tegelkasten

Bij Sanitair & Tegelhandel Van den Hoek in Amersfoort denken ze letterlijk out of the box. In het centrale gedeelte van de showroom ruimden de traditionele ladekasten afgelopen zomer plaats voor XL versies waarin de keramische grootformaat tegels ontegensprekelijk beter tot hun recht komen. Zaakvoerder Elbert van der Horst (57) zweert bij een goede presentatie en investeerde daarom ook in een digitale presentatiewand. Zelfs de verlichting in de toonzaal moest eraan geloven. Dat allemaal om de klantbeleving te vergroten en consumenten te helpen bij het maken van de juiste materiaalkeuze. Hiervoor waren de nieuwe xxl tegelkasten een welkome aanvulling.

Familiebusiness

Naast een ruime keuze aan badkamermeubels heeft Sanitair & Tegelhandel Van den Hoek in Amersfoort meer dan 500 verschillende vloer- en wandtegels in het gamma zitten, uitsluitend keramisch materiaal. Krijg dat allemaal maar eens netjes gepresenteerd in een toonzaal van ongeveer 1.000m2 . Iets waar ze in Amersfoort wonderwel in slagen. “Nochtans kunnen we tegenwoordig minder laten zien, nu we onze kleinere ladekasten ingeruild hebben voor die grote modellen”, zegt Elbert van der Horst. “Dat moet je er voor over hebben. Je kan maar beter 50 mooie series tonen dan 100 verkeerde, denk ik dan. Het geeft ook geen zin om overal boxen te gaan plaatsen, want dan verliest de bezoeker het overzicht. Die grote lage ladekasten zorgen voor rust in onze toonzaal, ook dat gegeven heeft meegespeeld in de beslissing om daarin te investeren. Ook al heb je die niet voor een appel en een ei.” “In Midden-Nederland zijn wij één van de grootste tegelleveranciers”, zegt de 57-jarige zaakvoerder met enige trots. In 2008 werd Elbert van der Horst eigenaar van het bedrijf waar hij het jaar voordien nog als toonzaalverkoper had gewerkt. Zij toenmalige baas hield het na ruim 30 jaar voor bekeken en zag in hem een geschikte opvolger. De naam bleef. “Want”, zegt Elbert van der Horst, “iets wat goed loopt, moet je niet gaan veranderen.” Intussen draaien ook zijn vrouw, zoon en schoonzoon mee in de zaak en is het een echte familiebusiness geworden.

Bezuinigingen

In het assortiment van Sanitair & Tegelhandel Van den Hoek zitten enkel A-merken, vooral van Italiaanse fabrieken. Daarmee bedient de firma voornamelijk de particuliere markt. “Goed dat we ons daar altijd zijn op blijven richten zodat er dagelijks geld in het laatje kwam, want anders hadden we de recessie misschien niet overleefd.” Om dezelfde reden neemt Van der Horst bewust geen eigen installateurs of vloerders in dienst. “Het zorgt ervoor dat ik nergens openstaande posten heb. Onze klanten hoeven niet zelf te plaatsen, ze kunnen daarvoor steeds terecht bij een aantal zzp’ers die wel vaker voor ons opdrachten uitvoeren. Ik ben van mening dat je je moet specialiseren: of je verkoopt tegels, of je plaatst ze. Je kan niet in beide activiteiten uitblinken. De enige extra service die wij leveren, is dat we zelf de tegels bij de klant aan huis leveren. Daar stopt het voor ons.” Vier keer per jaar bracht het bedrijf een eigen huis-aan-huisfolder uit, in een oplage van 300.000 exemplaren. “Een jaar of vijf hebben we dat volgehouden , ook al kostte ons dat handvol geld. Toen de crisis uitbrak en de zaken minder begonnen te lopen, is dat één van de eerste bezuinigingen geweest. Tot onze eigen verbazing had dit geen impact op onze verkoopcijfers. Dan kan je je gaan afvragen wat die folders ons uiteindelijk hebben opgeleverd.” ”Eén ding is zeker: had ik die kostenbesparende maatregelen toen niet genomen, was het met dit bedrijf wellicht slecht afgelopen. Want we hebben best wel moeilijke tijden gekend, in 20012-2013 heeft het er echt om gespannen. Sommige medewerkers kon ik zelfs niet meer voltijds in dienst nemen. Intussen is de rust in het bedrijf teruggekeerd en durf ik voor het eerst sinds lang weer met enig optimisme naar de toekomst kijken. Omdat de markt weer wat stabieler is geworden, daar waar het voorheen eerder was van de ene week niks en de andere week alles.”

Acht nieuwe xxl tegelkasten

Nieuwe xxl tegelkastenVan der Horst is van mening dat een goede presentatie in de eerste plaats de klantbeleving in de toonzaal dient te versterken. “De consument wil een tegel nog altijd kunnen zien en voelen. Dat was niet met die grootformaattegels helaas niet mogelijk: in een klassieke toonzaalkast komen die niet tot hun recht en ziet de klant vaak niet eens de mooie nuances van sommige series. Vandaar dat ik de klassieke ladekasten liet vervangen door een variant met schuifpanelen van 240 bij 120 cm. Je kan er niet alleen die heel grote formaten in presenteren maar ook verschillende tegels –bijvoorbeeld in formaat 60×60 cm of 60×120 cm- naast elkaar leggen. Op die manier krijgt de klant een beter beeld van de uitstraling van het geheel. Je merkt goed dat de verkoop van die producten daardoor stijgt. In die mate dat we ons na de aankoop van de eerste vier kasten er meteen twee nieuwe bijbesteld hebben en daarna nog eens twee stuks aankochten. We hebben er met enkel lades aan één kant alsook een versie die je langs beide kanten kan opentrekken. Allemaal geleverd door Dermul, een Belgisch bedrijf dat is gespecialiseerd in dit soort tegelkasten en andere presentatiesystemen. ” “De grootste toonzaalkasten die je in Nederland kan vinden, hebben panelen tot maximum 180cm. Dat betekent dat wij als eerste in de branche deze XXL vloerkasten hebben staan. Je merkt dat de concullega’s heel nieuwsgierig zijn. Eén van onze leveranciers, Tegelgroothandel Jos Haag, is al een paar keer langsgeweest omdat Tegelgroep Nederland, waar zijn bedrijf toe behoort, dit ook bij hun andere klanten wil promoten. Daar heb ik niet het minste probleem mee. Hoe meer ruchtbaarheid ze hieraan geven, des te meer reclame onze zaak krijgt. Hoe vaak is het al niet gebeurd, dat mensen hier binnenwandelen voor een nieuwe badkamer en uiteindelijk ook een vloertje voor de woonkamer bestellen. Omdat ze niet wisten dat wij ook keramische tegels verkopen.”

Digitaal presentatiesysteem

Tegelijk met de aankoop van de eerste vier XL vloerkasten installeerde Elbert Van der Horst in zijn toonzaal een digitale presentatiewand waarop de klant elke tegel op ware grootte kan bekijken, in het door hem gekozen patroon en de gewenste kleur. “Bij elke tegel die we in de toonzaal laten zien, zit een code die we invoeren in het systeem waarna de tegel levensecht verschijnt op het grote scherm. Mensen kunnen zich ook thuis eerst oriënteren via een online applicatie op onze website waar ze een QR-code kunnen aanmaken die ze dan meebrengen tijdens hun bezoek aan de showroom. Wanneer wij die code inscannen, verschijnen de gekozen tegels op ware grootte op onze digitale presentatiewand. Je kan heel makkelijk spelen met verschillende formaten en legpatronen. Dit innovatieve concept werd bedacht door Tegelgroep Nederland dat dit momenteel verder aan het ontwikkelen is: in de toekomst zal het bijvoorbeeld mogelijk zijn een foto in te scannen van de leefruimte die de klant wil inrichten waardoor het allemaal nog levensechter zal lijken. De techniek staat niet stil en met het haarscherp beeld is er veel mogelijk. De software wordt trouwens dagelijks geüpdatet. We gebruiken het scherm ook om onze 3D tekeningen te laten zien waardoor de klant het gevoel krijgt al in zijn toekomstige droombadkamer te staan.”

Risico’s nemen

De investeringen die Sanitair & Tegelhandel Van den Hoek in het voorbije jaar deed, zijn niet min. “Je moet risico’s durven nemen door op tijd en stond te investeren in vernieuwing”, zeg Elbert van der Horst. “Want als je helemaal niks onderneemt op het moment dat de zaken goed gaan, is de kans groot dat de tegelzaken als paddenstoelen uit de grond schieten en er ook eentje naast je deur opengaat. Ik blijf erbij: wie stilstaat, hypothekeert de eigen overlevingskansen. De tijden zijn dusdanig veranderd: we hebben te maken met een consument die zeer mondig is geworden, die zich oriënteert via het Internet om jou vervolgens te komen vertellen hoe het allemaal moet. En dan heb je de jongere generatie die gaat shoppen met zijn smartphone in de aanslag. Je kan daar allemaal blind voor blijven, maar ik wil liever anticiperen op die veranderingen in de markt. Online bestellen is niet mogelijk, we willen de klant nog altijd in onze fysieke showroom zien verschijnen zodat het contact persoonlijker wordt. Anders dreig je hem al te makkelijk kwijt te spelen.“ Bij het afscheid polsen we nog even naar de trends van het moment. “Vooral die houtlook tegels worden heel vaak gekozen, bijvoorbeeld als woonkamervloer. Veel mensen willen graag vloerverwarming: dan kies je nog altijd beter voor keramiek dan dat je een parket legt. Een andere trend die zich laat voelen, zijn de grotere formaten: tegels van 80×80 cm gaan hier heel vlot over de toonbank. Wat je ook ziet, is dat die grote vloertegels steeds meer als wandbekleding worden toegepast. Dat vinden mensen fantastisch: hoe minder voegen, hoe rustiger en groter het geheel oogt. In die zin was de aankoop van die grote ladekasten absoluut noodzakelijk!”